Personenalarmering

Personenalarmering

Personenalarmering kan door een klant gebruikt worden om in een noodsituatie hulp te vragen. Met een noodsituatie wordt een situatie bedoeld waarin de klant niet op een standaard manier hulp kan vragen (bv. door te bellen) en het drukken om de alarmknop de enige optie is. Bijvoorbeeld als een klant is gevallen of zich plots onwel voelt.

Voor wie is personenalarmering bedoeld?

  • Klanten die zich thuis veilig willen voelen, waarbij hulp er is wanneer het nodig is.
  • Mantelzorgers/familie/zorgverleners die zich zorgen maken om hun naaste/een cliënt en daarvoor meer gemoedsrust hebben wanneer hun naaste/een cliënt personenalarmering draagt.
  • Klanten die in staat zijn om actief te kunnen alarmeren, hiermee bedoelen we dat een klant zelf de alarmknop in kan drukken en ook cognitief in staat is om te bepalen wanneer het nodig is de alarmknop te gebruiken. Indien een klant niet actief kan alarmeren klik dan

In welke situatie wordt personenalarmering ingezet?

Per klant is het verschillend wanneer personenalarmering in gebruik wordt genomen, toch zijn onderstaande punten vaak een aanleiding om personenalarmering aan te schaffen:

  • Wanneer een klant valgevaarlijk is
  • Wanneer een klant een verminderde mobiliteit heeft
  • Wanneer een klant lichte cognitieve problemen heeft
  • Wanneer een klant naar huis komt vanuit het ziekenhuis
  • Wanneer de gezondheidssituatie van een klant achteruit gaat
  • Wanneer de thuissituatie van een klant verandert
  • Wanneer een klant alleen woont

Personenalarmering thuis

Personenalarmering thuis is alarmering die enkel in en om het huis van de klant werkt, ca. 35m rondom het alarmapparaat (afhankelijk van de constructie van de woning).

Klantprofiel: Is bedoeld voor klanten die een groot deel van de dag thuis zijn en zich in huis veilig willen voelen. Ze komen wel buiten maar vaak samen met anderen of gaan vooral naar plekken waar ook veel andere mensen zijn (bv. winkelcentra). 

“Met personenalarmering heb ik de zekerheid dat ik altijd iemand kan bereiken als ik hulp nodig heb. Met één druk op de knop krijg ik contact met de zorgcentrale.”

 

Kenmerken:

  • In huis alarmeren
  • Met 1 druk op de knop alarmeren
  • Bij alarmeren in enkele seconde contact met onze zorgcentrale
  • Compacte alarmeringsknop die om de pols of hals kan worden gedragen. Daarnaast wordt het alarmapparaat (basisstation) op een vaste plek in de woning geplaatst
  • Volledig waterdicht, kan gedragen worden in de douche

Belangrijk om rekening mee te houden:

  • Buitenshuis kan een klant niet alarmeren
  • Wanneer de klant in een zeer ruime woning woont kan in andere ruimtes het alarmapparaat minder goed verstaanbaar zijn, er zit namelijk géén spreek-luisterverbinding in de draagbare alarmknop.
  • Indien er bij een alarmering geen gehoor is zal altijd hulp worden ingeschakeld

Extra opties:

  • Welzijnsmelding: dit kan gebruikt worden middels de groene knop op het alarmeringsapparaat. Binnen een zelf ingesteld tijdbestek moet de klant op de groene knop drukken zodat wij weten dat alles goed gaat met de klant. Wanneer de klant niet op de knop drukt nemen wij contact op met de klant of de mantelzorgers (niet met de zorgorganisatie). Heeft u hier vragen over bekijk de veel gestelde vragen bij alarmering thuis – Welzijnsmelding
  • Installatie door een erkend monteur
  • Spoed installatie is mogelijk, hiervoor is eerst telefonische afstemming met de klantenservice van Jinca nodig.

Personenalarmering mobiel

Personenalarmering mobiel kan zowel thuis als onderweg gebruikt worden.

Klantprofiel: Wordt vaak gebruikt door een klantgroep die vaker naar buiten gaat en ook regelmatig op plekken komt waar niet zoveel mensen zijn of de neiging heeft om te verdwalen buitenshuis.

“Omdat mijn partner zijn alarm met GPS bij zich draagt kan ik nu met een gerust hart boodschappen doen.

Mobiele alarmering biedt mij en mijn partner gemoedsrust en veiligheid”

 

Kenmerken:

  • Binnen en buitenshuis alarmeren
  • Met 1 druk om de knop wordt mantelzorg(ers) gebeld en hebben meteen contact met de klant.
  • Wanneer mantelzorgers niet meteen reageren komt het signaal bij de zorgcentrale van Jinca uit.
  • Spreek-luisterverbinding in de halszender
  • GPS om te weten waar iemand is op het moment van alarmeren
  • Optie om veilige zones in te stellen door mantelzorg
  • Opvolging in huis kan geboden worden door een zorgorganisatie

Belangrijk om rekening mee te houden:

  • De knop is iets groter dan de alarmeringsknop van personenalarmering thuis omdat in de knop de spreek-luister verbinding zit
  • Buitenshuis is géén opvolging door een zorgorganisatie mogelijk, daarvoor moeten dus mantelzorgers beschikbaar zijn.
 

Varianten:

Mobiele alarmering inclusief dwaaldetectie is verkrijgbaar als mantelzorgproduct zonder aansluiting op de zorgcentrale of met de 24/7 zekerheid van aansluiting op de zorgcentrale. Indien u gebruik maakt van professionele opvolging van een zorgorganisatie kiest u het abonnement inclusief aansluting op de zorgcentrale.

Waarom kiezen voor een abonnement:

Er zijn ook mobiele alarmapparaatjes aonder abonnement verkrijgbaar in de thuiszorgwinkels of bij een webshop. Dat is een hele voordelige optie natuurlijk, maar kjent wel een aantal beperkingen. Wat zijn de voordelen van het kiezen van een abonnement Personenalarmering Mobiel bij Jinca? 

  • Zekerheid van altijd kunnen alarmeren. Bij een abonnement hoeft u niet bang te zijn dat er geen beltegoed meer is waardoor het alarmapparaat eigenlijk niet meer werkt. 
  • Zekerheid van altijd kunnen bereiken van uw contactpersonen. Bij een standaard alarm uit een winkel kunt u vaak alleen maar alarmeren naar één telefoonnummer en dus één persoon. Als deze persoon niet bereikbaar is, kunt u dus niemand bereiken die u te hulp kan schieten. Bij een mobiel alarm van Jinca kunt u drie contactpersonen tegelijk alarmeren. Zo kunt u ervoor zorgen dat u altijd iemand kunt bereiken.
  • Zekerheid van 24/7 bereik van een professional van de zorgcentrale. Indien u kiest voor een abonnement met standaardaansluiting op de zorgcentrale dan krijgt u altijd iemand aan de lijn. De professional van de zorgcentrale is 24/7 bereikbaar. U kunt ervoor kiezen eerst uw mantelzorgers te bereiken en de zorgcentrale als extra xekerheid i nte zetten. Zo kunt u kiezen voor comfort en zekerheid tegelijk.
  • Flexibiliteit. U kunt uw abonnement opschalen of afschalen met een aansluiting op de zorgcentrale. Zo kunt u eerst kiezen voor alarmering met mantelzorg alarmering, en kunt u altijd nog besluiten om het abonnement uit te breiden met de zekerheid van een 24/7 bereikbare zorgcentrale. Ook kunt u bij een abonnement met aansluiting op de zorgcentrale kiezen om eerst de mantelzorgers en dan de centrale te bellen. Andere opties betreffen uitbreiding met extra functies en accessoires, zoals hieronder beschreven. Personenalarmering mobiel geeft u zekerheid en vrijheid. 

Extra opties:

  • Draagclip om de alarmering aan een riem, broek of rok te clippen.
  • Polszender. Het mobiele alarmapparaat is wat groter dan een reguliere alarmknop. Daarom is er ook een losse polszender verkrijgbaar. Het gebruik van de polszender geeft u meer comfort, bijvoorbeeld onder de douche, in bed of onderweg als u het alarmapparaat in uw tas bij u draagt. De polszender is bedoeld om te gebruiken wanneer u binnen het draadloze bereik van het mobiele alarmapparaat bent. Dit is maximaal 10 meter.
  • Dwaaldetectie: Wordt vaak ingezet bij klanten met de neiging om buitenshuis te verdwalen (bv. door dementie). Middels het instellen van veilige zones en GPS kan dan klant zelfstandig buitenshuis verplaatsen maar is er wel hulp indien het nodig is. Het is altijd mogelijk op mobiele alarmering, maar kan ook als los product worden aangeschaft indien alleen dwaaldetectie gewenst is. Heeft u hier vragen over bekijk de veel gestelde vragen bij Dwaaldetectie.